
ZIELONY MANHATTAN
Celem opracowania była koncepcja stworzenia plomby urbanistycznej w południowo-wschodniej części Krakowa w województwie małopolskim. Założenie to miało na celu stworzenie nowoczesnej mieszkalno-usługowej dzielnicy wzdłuż ulicy Półłanki.
Celem projektu było stworzenie "zielonej" przestrzeni miejskiej, nowoczesnej dzielnicy. Projekt zakłada powstanie w tej części Krakowa obszaru z budynkami wysokimi i wysokościowymi, nie naruszającymi przy tym zbytnio istniejącej infrastruktury. Istotnym elementem projektu jest zielona infrastruktura, wykorzystująca naturalne zasoby starorzecza. Przede wszystkim projekt jest plombą urbanistyczną podnoszącą walory estetyczne, gospodarcze jak i funkcjonalne opracowywanego miejsca.
Zarówno tkanka miejska jak i zabudowa istniejąca zostały wzbogacone o liczne parki i zieleńce. Wzdłuż cieków wodnych została zaprojektowana zieleń parkowa tworząca zielone korytarze. Międzywale zostało zaprojektowane tak aby tworzyło jeden wielki obszar o charakterze naturalno-parkowym. Znajdują się w nim miejsca rekreacji, sportu i wypoczynku. Bezpośrednie centrum założenia jest, na wzór Starego Miasta Krakowa, otoczone zielonymi plantami, zapewniającymi miejsce odpoczynku ludziom pracującym, czy odwiedzającym część usługowo-handlową dzielnicy. Parki przybrzeżne zostały wzbogacone o 3 kładki pieszo-rowerowe, co dodatkowo zwiększy dostępność tych terenów, również dla osób niepełnosprawnych. Ścieżki poprowadzone po wałach przeciwpowodziowych również spowodują, iż większa ilość osób będzie mogła podziwiać krajobrazy nadwiślańskie.

CENTRUM SPORTU
Projektowany obszar zlokalizowany jest w północno-wschodniej części opracowania i obejmuje istniejący tam obecnie Yacht Klub. Istotą projektu jest stworzenie w międzywalu Wisły centrum sportu i rekreacji, portu jachtowego oraz drewnianej kładki pieszo – rowerowej, która umożliwiałaby przedostanie się zza płn.-wsch. wału na drugą stronę Wisły.
Projekt centrum sportowego składa się z szeregu nowoczesnych obiektów pełniących różne funkcje (hotelowe, gastronomiczne, punkty informacji i komunikacji, pomieszczenia pomocnicze, serwis łodzi, warsztaty) oraz 4 korty tenisowe, 1 boisko typu Orlik, 3 boiska do siatkówki plażowej i 2 boiska do koszykówki. Stworzono nową infrastrukturę: dodano ścieżki rowerowe, jezdnie, chodniki i miejsca postojowe dla samochodów.
Obszar opracowania obejmuje również port jachtowy (marinę) z miejscami postojowymi wodnymi (ok. 60) oraz lądowymi (ok. 30). Przystań posiada dostateczną przestrzeń manewrową dla łodzi i jachtów do 16 m długości.
Projektowana kładka pieszo rowerowa dostosowana jest do bezpiecznego poruszania się przez pieszych, rowerzystów jak i osoby niepełnosprawne. Tworzą je dwie równoległe, falujące ścieżki, które rozdzielone są niewielkim pasem roślinności niskiej. Kładka ma charakter platformy widokowej, z której rozciąga się widok na okolicę. Kładki piesze i rowerowe połączone są stalową konstrukcją o falującym kształcie, doskonale korespondującym z charakterem tego miejsca.
Projektanci: inż. arch. kraj. Justyna Mazur, inż. arch. kraj. Marcelina Smolarczyk, inż. arch. kraj. Natalia Paprota
Lokalizacja projektu: Kraków
Obszar: 2,50 km²
Data projektu: 2016/2017 rok
Projekt: Projekt powstał w ramach kursu Projektowanie Zintegrowane na pierwszym roku studiów magisterskich na kierunku architektury krajobrazu Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki.